Tekst jednolity
STATUT
FORUM SAMORZĄDOWE ZIEMI BOLESŁAWIECKIEJ opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków, którzy inspirowani fundamentalnymi zasadami etyki katolickiej, dążą do osiągnięcia wspólnego celu:
ROZWOJU GOSPODARCZEGO I KULTURALNEGO GMIN
ZIEMI BOLESŁAWIECKIEJ ORAZ URZECZYWISTNIENIA IDEI
SAMORZĄDOWEJ PRZEZ MIESZKAŃCÓW TYCH GMIN
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Forum Samorządowe Ziemi Bolesławieckiej zwane dalej FORUM jest stowarzyszeniem.
2. Stowarzyszenie może używać nazwy FORUM.
§ 2
1. Terenem działania jest obszar województwa dolnośląskiego.
2. Siedzibą FORUM jest miasto Bolesławiec.
§ 3
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach.
§ 4
FORUM może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych cechach.
§ 5
Działalność FORUM oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej jej członków.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 6
Celem FORUM jest rozwój gospodarczy i kulturalny gmin ziemi bolesławieckiej oraz urzeczywistnienie idei samorządowej przez mieszkańców tych gmin.
§ 7
FORUM realizuje swoje cele poprzez:
1) Szerzenie (krzewienie) w różnych formach publicznego oddziaływania, łącznie z godziwą reklamą, wszechstronnej wiedzy o ZIEMI BOLESŁAWIECKIEJ, jej walorach i możliwościach gospodarczych, turystycznych i kulturalnych;
2) Wspieranie lokalnej przedsiębiorczości rozumianej szeroko, jako popieranie aktywności gospodarczej, społecznej i kulturalnej członków ziemi bolesławieckiej;
3) Integrowanie, skupianie dążeń i oczekiwań mieszkańców GMIN ZIEMI BOLESŁAWIECKIEJ oraz wyrażanie i zajmowanie stanowiska we wszelkich sprawach publicznych istotnych dla nich, w sposób prawnie dozwolony w formie uchwalonych przez walne zgromadzenie FORUM uchwał;
4) Wspieranie tych poczynań organów samorządu terytorialnego GMIN ZIEMI BOLESŁAWIECKIEJ, które zbiegają się z celami statutowymi stowarzyszenia;
5) Prowadzenie działalności wydawniczej;
6) Współpracę z wszelkimi instytucjami i organizacjami o podobnych celach działania;
7) Inne działania realizujące cele statutowe.
§ 8
(skreślony)[1]
Rozdział III
Prawa i obowiązki członków
§ 9
1. Członkowie FORUM dzielą się na członków zwyczajnych i członków wspierających.
2. Członkami FORUM mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym FORUM.
§ 10
Członkiem zwyczajnym FORUM może być każda osoba fizyczna, która:
1) Zobowiąże się przestrzegać cele statutowe FORUM,
2) Złoży pisemną deklarację członkowską,
3) Uzyska akceptację Zarządu na podstawie pozytywnej opinii dwóch członków zwyczajnych FORUM.
§ 11
1. Członkiem wspierającym FORUM może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów FORUM.
2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji zaakceptowanej przez Zarząd.
3. Członek wspierający nie posiada biernego i czynnego prawa wyborczego, poza tym posiada takie same prawa i obowiązki jak członek zwyczajny.
§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) Wybierać i być wybieranym do władz FORUM,
2) Korzystać z dorobku, majątku i wszelkich form działalności FORUM,
3) Brać udział w zebraniach, wykładach i wszelkich form działalności FORUM,
4) Zgłaszać wnioski, co do działalności FORUM.
§ 13
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
1) Brać czynny udział w działalności FORUM,
2) Przestrzegać statutu oraz uchwał władz FORUM,
3) Regularnie płacić składki.
§ 14
1. Utrata członkostwa następuje na skutek:
1) Pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu,
2) Wykluczenia przez Zarząd podjętego w drodze uchwały w związku z łamaniem postanowień statutu, nieprzestrzeganiem uchwał władz FORUM lub utratą praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
3) Skreślenia uchwałą Zarządu z listy członków z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres trzech miesięcy,
4) Śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
2. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa przysługuje odwołanie do walnego zgromadzenia członków. Uchwała walnego zgromadzenia członków jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze FORUM
§ 15
Władzami FORUM są:
1) Walne Zgromadzenie członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna.
§ 16
1. Kadencja władz trwa 2 lata.
2. Wybór do władz odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
3. Uchwały władz FORUM zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
4. W razie zmniejszenia składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż 1/3 składu organu.
Walne Zgromadzenie Członków
§ 17
1. Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą FORUM.
2. Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane nie rzadziej niż raz w kwartale, przez Zarząd FORUM. O terminie i miejscu Zgromadzenia Zarząd powiadamia pisemnie wszystkich członków FORUM, co najmniej 14 dni przed terminem Zgromadzenia.
4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może odbyć się w każdym czasie zwołane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej ¼ ogólnej liczby członków zwyczajnych FORUM.
5. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów z wyjątkiem uchwał o zmianie statutu oraz uchwały o likwidacji FORUM, które podejmowane są większością 2/3 przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
6. Głosowanie jest jawne. Na wniosek 1/3 liczby zwyczajnych członków FORUM zarządza się głosowanie tajne.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
1) Określanie głównych kierunków działania FORUM,
2) Uchwalanie zmian statutu,
3) Wybór i odwoływanie władz FORUM,
4) Wybór Prezesa Zarządu i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej,
5) Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
6) Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
7) Uchwalanie regulaminu prac Zarządu,
8) Uchwalanie budżetu,
9) Uchwalanie wysokości składek członkowskich,
10) Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
11) Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu FORUM i przeznaczeniu jego majątku,
12) Podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, po uprzednim przyjęciu porządku obrad.
Zarząd
§ 19
1. Zarząd jest powołany do kierowania bieżącą działalnością FORUM zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia. Zarząd reprezentuje FORUM na zewnątrz.
2. Do reprezentowania i składania oświadczeń w imieniu Zarządu upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających wspólnie, w tym Prezes lub Wiceprezes.
3. Zarząd składa się od 5 do 7 osób.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 1 raz w miesiącu.
§ 20
Do kompetencji Zarządu należy:
1) Kierowanie bieżącą działalnością FORUM,
2) Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
3) Sporządzanie planów pracy i budżetu,
4) Sprawowanie zarządu nad majątkiem FORUM,
5) Zawieranie umów i udzielanie pełnomocnictw i podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych,
6) Reprezentowanie FORUM na zewnątrz,
7) Zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
8) Przyjmowanie i wykluczanie członków.
Komisja Rewizyjna
§ 21
1. Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
2. Komisja Rewizyjna składa się od 3 do 5 osób.
§ 22
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) Kontrola działalności FORUM,
2) Składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
3) Prawo żądania zwołania nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków,
4) Składanie wniosków o absolutorium dla władz FORUM,
5) Składanie na Walnym Zgromadzeniu Członków rocznego sprawozdania ze swojej działalności.
Rozdział V
Majątek FORUM
§ 23
Na majątek FORUM składają się:
1) Składki członkowskie,
2) Darowizny, spadki i zapisy,
3) Dochody z własnej działalności statutowej,
4) Dochody z ruchomości i nieruchomości będących własnością lub w użytkowaniu FORUM,
5) Dotacje i środki z ofiarności publicznej.
§ 24
1. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku FORUM podejmuje Zarząd.
2. Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictw i składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 25
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o likwidacji FORUM podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o likwidacji Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa jej przebieg oraz przeznaczenie majątku FORUM.
3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach.
§ 26
Statut wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.
[1]Uchwała nr 6 Walnego Zgromadzenia Członków FORUM SAMORZĄDOWEGO ZIEMI BOLESŁAWIECKIEJ z dnia 30 listopada 2017 roku w sprawie zmiany Statutu FORUM SAMORZĄDOWEGO ZIEMI BOLESŁAWIECKIEJ